آموزش حوضه های CG

آموزش گرافیک، برنامه نویسی و حوضه های CG

آموزش گرافیک، برنامه نویسی و حوضه های CG

آموزش ها مرتبط با حوضه CG هستند

پربیننده ترین مطالب
پیوندهای روزانه

با عرض سلام به همراهان با قسمت چهارم سری آموزشی زبان سی شارپ در خدمت شما عزیزان هستم.در قسمت قبلی، با نوشتن یک برنامه ساده با محیط Visual Studio و چگونگی اجرای برنامه های نوشته شده به زبان سی شارپ آشنا شدیم. در ادامه به بررسی ساختار برنامه های سی شارپ و نحوه کامپایل و اجرای برنامه ها خواهیم پرداخت.در قسمت قبل کدهایی را در فایل Program.cs نوشتیم. در این قسمت می خواهیم در مورد این فایل و محتویات آن بیشتر صحبت کنیم. اگر به خاطر داشته باشید محتویات فایل Program.cs به صورت زیر بود:

        static void Main(string[] args)
        {
            Console.WriteLine("Hello neetbook.blig.ir");
            Console.WriteLine("Press any key to exit...");
            Console.ReadKey();
در حال حاضر قسمت اصلی که باید به آن توجه کنیم بخش زیر است:
        static void Main(string[] args)
        {
        }

قطعه کد بالا، یک متد است. در باره متدها در بخش های آینده بیشتر توضیح خواهیم داد، اما در حال حاضر به خاطر داشته باشید که کد بالا متدی را تعریف می کند که نام آن Main است. کار متد Main چیست؟ برنامه ای که ما می نویسیم، باید یک نقطه شروع داشته باشد. متد Main نقطه شروع برنامه ما است. یعنی زمانی که ما برنامه ای که به زبان C# نوشته شده را اجرا می کنیم، .NET Framework در فایل اجرایی ما دنبال متدی به نام Main گشته و با پیدا کردن آن، کدهای داخل این متد را اجرا می کند. کدهایی که بین { و } نوشته می شوند که در برنامه قبلی، دو خطی که خروجی را نمایش می دهد و خطی که منتظر زدن کلیدی توسط کاربر می شود، محتویات متد Main هستند. با رسیدن به آخرین خط متد و اجرای آن، از متد Main خارج شده و برنامه به اتمام می رسد.

ما بقی قسمت های فایل، در بخش های بعدی مورد بررسی قرار خواهند گرفت.

ما گفتیم که برای نوشتن برنامه های این دوره، از محیط Visual Studio استفاده خواهیم کرد. اما این امکان وجود دارد که بتوانیم برنامه هایمان را بدون محیط Visual Studio نوشته و اجرا کنیم. برای این کار به کامپایلر زبان C# نیاز داریم. کامپایلر زبان C# فایلی است به نام csc.exe که عملیات ترجمه کدهای نوشته به زبان IL و ایجاد فایل اجرایی را به عهده دارد. برای آشنایی با کامپایلر زبان C#، یک تمرین ساده را به صورت قدم به قدم با هم انجام می دهیم.

1. در پوشه C# 2013 Tutorials یک پوشه جدید با نام CSharp-Course04-01 ایجاد کنید.

برای ایجاد پوشه جدید در File Explorer ویندوز می توانید از ترکیب کلید های Ctrl+Shif+N و یا راست کلیک موس و سپس انتخاب New > Folder استفاده کنید.

2. بعد از ایجاد پوشه CSharp-Course04-01، داخل آن یک فایل txt ایجاد کنید.

برای ایجاد فایل متنی، دکمه سمت راست، گزینه New > Text Document را انتخاب کنید.

3. بعد از ایجاد فایل متنی، نام آن را به Program.cs تغییر دهید.

  • برای تغییر نام، فایل را انتخاب کرده و کلید F2 را فشار دهید. دقت کنید که پسوند برخی فایل ها مانند فایل های متنی در ویندوز نمایش داده نمی شوند. در صورت عدم نمایش پسوند فایل و تغییر نام آن، نام فایل به Program.cs.txt تغییر می کنید. برای نمایش پسوند فایل ها، در File Explorer ویندوز 8.1 گزینه زیر را از تب View تیک بزنید:

Image


4. بعد از تغییر نام فایل، فایل Program.cs را با برنامه Noetpad باز کرده و محتویات آن را مطابق کد زیر تغییر دهید:

using System;

namespace CSharpCourse0401
{
    public class Program
    {
        public static void Main(string[] args)
        {
            Console.WriteLine("Hello neetbook.blog.ir!");
            Console.WriteLine("Press any key to exit...");
            Console.ReadKey();
        }
    }
}

5. حال، باید فایل نوشته شده بالا را با کامپایلر زبان C# ترجمه کرده و فایل خروجی را تولید کنیم. برای اینکار از دستور csc.exe استفاده می کنیم. فایل csc.exe در مسیر زیر قرار دارد:

c:\Windows\Microsoft.NET\Framework64\v4.0.30319\csc.exe

ابتدا Command Prompt را با می کنیم. برای باز کردن Command Prompt بر روی دکمه Start راست کلیک کرده و گزینه Command Prompt (Admin) را انتخاب می کنیم:

Image


همچنین می توانیم از قسمت Run (کلید های Windows+R) و دستور cmd پنجره Command Prompt را باز کنیم. یا می توانیم از قسمت File Explorer ویندوز با رفتن به پوشه ای که فایل Program.cs در آن قرار دارد و نگه داشتن کلید Shift و راست کلیک موس گزینه Open command window here را انتخاب کنیم تا پنجره Command Prompt در همان پوشه باز شود:

Image


در صورتی که داخل پوشه CSharp-Course04-01 نبودیم، با دستورات زیر وارد این پوشه می شویم:

g:
cd "C# 2013 Tutorials\CSharp-Course04-01"

حال باید فایل Program.cs را کامپایل کنیم. برای اینکار دستور زیر را در پنجره Command Prompt می نویسیم:

c:\Windows\Microsoft.NET\Framework64\v4.0.30319\csc.exe Program.cs

Image


بعد از اجرای دستور بالا، فایلی با نام Program.exe در کنار فایل Program.cs ایجاد می شود که با اجرای آن، خروجی مورد نظر در پنجره Console برای ما نمایش داده شده و با زدن کلیدی از برنامه خارج می شویم:

Image





در قسمت بالا، بدون استفاده از محیط Visual Studio برنامه ای که در قسمت قبل نوشته بودیم را نوشته، کامپایل و اجرا کردیم. کاری که Visual Studio برای ما انجام می دهد، خودکار سازی روند کامپایل و اجرای برنامه هاست که کار را برای ما بسیار ساده می کند. هدف از تمرین بالا آشنایی اولیه با دستور csc.exe که کامپایلر C# است بود. در قسمت های بعدی با این دستور و تنظیمات مختلف آن بیشتر آشنا خواهیم شد. در این قسمت با ساختار فایل Program.cs، متد Main، نحوه اجرای برنامه ها و کامپایلر زبان C# (دستور csc.exe) آشنا شدیم. در قسمت بعدی آموزش با دستورات اولیه محیط Console، تعریف و استفاده از متغییر ها، عبارات و نوع ها و همچنین نوشتن یادداشت (Comment) در برنامه های سی شارپ آشنا خواهیم شد.


منبع:programming.itpro.ir
  • مبین خسروی و عمران جودکی

نظرات  (۱)

  • کاراگاه خصوصی
  • با سلام. مطالب زیبای شما را مطالعه و لذت بردم. برای بهبود سئو و افزایش بازدید کننده در صورت صلاحدید لینک وبلاگ پر بازدید ما را به وبلاگتان بیافزایید و پس آن ما را مطلع کنید تا ما نیز چنین نماییم.
    نام لینک: کاراگاه خصوصی
    آدرس: http://karegah-khosoosi.blog.ir
     آماده همکاری با کلیه وکلای محترم دادگستری در مشهد
    پاسخ:
    سلام  آدرس  وبلاگ شمار رو  در پیوند های روزانه قرار میدم   در قبال  همین کار
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی